Categorieën
sport

Een stiltedag mindfulness, laat je door niets afleiden…

Het besluit om een dag van stilte en meditatie in te gaan, samen met anderen, is een krachtige verbinding met jezelf en je leven. Om het meeste uit deze kostbare tijd te halen, kan het nuttig zijn, vooral als het je eerste keer is, om te weten welke houding je moet aannemen en wat je verwachtingen mogen zijn.

Daarom geef ik enkele suggesties die kunnen dienen als gids om je te navigeren door een stiltedag mindfulness meditatie.

Een paar zaken die je moet weten voordat je aankomt:

Eerst en vooral: Je bent niet alleen volledig vrij, maar wordt ook aangemoedigd om je eigen wijsheid te gebruiken: Niemand vraagt je om iets te geloven, en het is niet nodig dat je er iets van oppikt dat niet bij je lijkt te passen. Dit betekent niet dat je ondertussen zaken kan die anderen zouden kunnen storen. Het betekent alleen dat je je bevrijd mag voelen om je eigen oordeel te vormen over wat je meemaakt of hoort van de begeleider. Het is net als dat oude gezegde over het feit dat je een spons bent: sta jezelf toe om het allemaal in je op te nemen, en voel je daarna vrij om uit te knijpen wat je niet nodig hebt.

Niets alles is wat het lijkt

Wees er ook zeker van dat tijdens een retraite, individuele ervaringen kunnen en zullen variëren. De meeste stiltedagen zijn bedoeld van alle ervaringsniveaus. Dat betekent dat de aanwezigen zal bestaan uit een mix van mensen die hier al ervaring mee hebben en leken op het vlak van stilte en mindfulness. Het kan ook nuttig zijn om te erkennen dat, terwijl aan de buitenkant iedereen kalm en sereen lijkt, velen kunnen diep in gedachten kunnen verzonken kunnen zijn, of geconfronteerd worden. Wat je ook ervaart, weet dat het over het algemeen allemaal warme en vriendelijke mensen zullen zijn, die elk een eigen reden hebben voor hun aanwezigheid, net als jij, en dat elk van hen op zoek is naar meer geluk, vrede en vrijheid in hun leven. Het besef dat jullie er allemaal voor gekozen hebben om dit samen te doen, kan je helpen om je meer verbonden te voelen, en minder alleen in de stilte.

Over de “edele stilte” gesproken

Dit is in essentie van een stiltedag. Een zeldzame periode van stilte in je dagelijkse leven, die je zintuigen rust geeft, zodat je kostbare tijd kunt doorbrengen in de communicatie met je eigen geest. Wanneer je ermee instemt om de praktijk van de “edele stilte” te eren, doe je dit niet alleen voor jezelf, maar voor alle anderen die zich voor hetzelfde hebben aangemeld.

In de praktijk is een stiltedag met mindfulness meditatie veelzijdig. Het gaat niet alleen om het stil zijn. Het gaat ook om het bewust elimineren van afleidingen, zodat je je beter kunt richten nu.

Waarom beoefenen we de “edele stilte” beoefenen

De kunst om niet weg te vluchten

Mediteren in stilte voor een langere periode wordt vaak aangeduid als het beoefenen van “the art of no escape”, wat betekent dat je tijdens een stiltedag niet terug mag vallen op je gebruikelijke manieren om je af te keren van verontrustende gedachten en emoties. Als je iets onaangenaams tegenkomt, kun je niet automatisch een tijdschrift oppakken, een vriend bellen, het in je dagboek dumpen of je op chocolade storten.

Verschillende emoties

Zoals je misschien hebt geraden, dan is wat je uiteindelijk ervaart, terwijl je op retraite bent niet noodzakelijkerwijs een staat van kalmte, vredige gelukzaligheid, maar een hele reeks van sensaties, gedachten en emoties, die je misschien niet eerder in je bewustzijn hebt ervaren geweest.

Stiltedag mindfulness

Ten slotte, zoals bij het begin van de stiltedag, als je weggaat, laat je je verwachtingen zo veel mogelijk los, en laat je het proces gewoon op een natuurlijke manier ontvouwen. Terwijl de stiltedag afloopt, zou je kunnen merken dat je geest is verschoven van gedachten zoals: “Hoe zal ik die dag in stilte kunnen afwerken?” naar iets zoals “Waarom moet ik weggaan en teruggaan naar de echte wereld?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *